Gemeente De Fryske Marren heeft bestuurlijke en financiële belangen in de volgende gemeenschappelijke regelingen of vennootschappen:
Gemeenschappelijke regelingen
Naam | FUMO | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Grou | |
Publiek belang | De FUMO (Fryske Ûtfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) is de regionale uitvoeringsdienst van Fryslân. De FUMO is een gemeenschappelijke regeling van de Friese gemeenten, Provinsje Fryslân en Wetterskip Fryslân. De FUMO voert voor de deelnemende organisaties taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Het gaat daarbij minimaal om de basistaken, zoals vastgelegd in het Omgevingsbesluit (VTH-milieutaken). Met de invoering van de Omgevingswet afgelopen 1 januari 2024 is de omvang van de gemeentelijke basistaken toegenomen. Naast de basistaken kan de FUMO voor individuele deelnemers aanvullende taken uitvoeren. Voor onze gemeente voert de FUMO aanvullende taken uit op het gebied van geluid, bodem, externe veiligheid en BOA-toezicht. | |
Bestuurlijk belang | Iedere deelnemer in de FUMO is bestuurlijk vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur van de FUMO. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | € 1.303.000 |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | € 1.200.000 |
31-12-2025 | € 1.200.000 | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | € 3.200.000 |
31-12-2025 | € 3.200.000 | |
Verwacht resultaat | 2025 | € 0 |
Sturen, beheersen en verantwoorden
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur.
Het Algemeen Bestuur (AB) bestaat uit 21 leden:
Een wethouder uit elke gemeente, twee gedeputeerden van de provincie en een lid van het dagelijks bestuur van Wetterskip Fryslân. Het AB stelt de begroting, de bijdrage van de deelnemers en de jaarstukken vast.
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit 5 leden van het AB.
Het DB bereidt de besluitvorming voor en draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten. Daarnaast is het DB verantwoordelijk voor het personeel en de organisatie van de FUMO.
Risico’s
We lopen beleid en financiële risico’s.
Wij bepalen de uitvoering namelijk niet zelfstandig. De taken die de FUMO uitvoert, worden afgestemd met de overige deelnemers aan de FUMO. Dit geldt met name voor de basistaken omdat die taken verplicht door de FUMO uitgevoerd moeten worden. Voor de aanvullende taken en de incidentele taken kan het risico worden afgewogen tegen uitvoering anders dan de FUMO.
Naam | Hûs en Hiem welstandsadvisering en monumentenzorg | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Leeuwarden | |
Publiek belang | Hûs en Hiem behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van bouwkunst, monumentenzorg, stedenbouw en landschappelijke schoonheid in de Provinsje Fryslân. | |
Bestuurlijk belang | Van elke gemeente heeft een collegelid zitting in het algemeen bestuur. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | € 0 |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | € 257.000 |
31-12-2025 | € 257.000 | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | € 431.000 |
31-12-2025 | € 411.000 | |
Verwacht resultaat | 2025 | € 0 |
Opmerking | Doorberekening bijdrage gemeente in de vorm van geïnde leges. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
De gemeenschappelijke regeling bestaat uit een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur.
Algemeen Bestuur (AB): alle deelnemende gemeenten
In het AB zijn alle deelnemende gemeenten vertegenwoordigd door een collegelid.
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en 4 leden uit het AB.
Het DB bereidt de vergaderingen van het AB voor en zorgt voor de uitvoering van de besluiten.
Risico’s
De adviescommissie ruimtelijke kwaliteit Hûs en hiem toetst aan het door de gemeenteraad vastgesteld welstandsbeleid. Als we besluiten geen regels voor welstand op te nemen heeft dat effect op de ruimtelijke kwaliteit van onze gemeente en de belevenis van een goede woon en- leefomgeving. Hûs en hiem is een “Non-profit” organisatie en draagt zorgt voor een betaalbaar deskundig advies.
Bij uittreden uit de gemeenschappelijke Regeling worden kosten in rekening gebracht. Volgens het rekenmodel zou dat voor gemeente De Fryske Marren op circa € 245.000 uitkomen.
Naam | Ontwikkelingsmaatschappij Bedrijvenparken A7 Heerenveen-Joure | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Heerenveen | |
Publiek belang | De Ontwikkelingsmaatschappij Bedrijvenparken A7 Heerenveen-Joure (IBF) stimuleert de ontwikkeling van en verzorgt een optimale afstemming op het in het werkingsgebied gelegen bedrijventerrein, overeenkomstig de op 11 maart 2010 afgesloten regeling. | |
Bestuurlijk belang | Het bestuur wordt gevormd door beide voltallige colleges. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | € 0 |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | € 2.050.000 |
31-12-2025 | € 1.030.000 | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | € 50.000 |
31-12-2025 | € 50.000 | |
Verwacht resultaat | 2025 | € 0 |
Sturen, beheersen en verantwoorden
Samen met de gemeente Heerenveen vormen wij deze gemeenschappelijke regeling. Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur.
Algemeen Bestuur (AB): 4 leden van beide colleges
Het AB bestaat uit 4 leden van zowel het college van de gemeente Heerenveen als de gemeente De Fryske Marren, waaronder in ieder geval de burgemeester. Het AB stelt de begroting en de jaarrekening vast.
Dagelijks Bestuur (DB): 4 leden van beide colleges
Het DB bestaat uit 2 collegeleden van de gemeente De Fryske Marren en 2 van de gemeente Heerenveen. Het DB bereidt de vergadering van het AB voor en zorgt voor de uitvoering van de besluiten.
Risico’s
Aan het opstellen, vaststellen en actualiseren van grondexploitaties zijn voorwaarden verbonden. Dit is geregeld in het BBV en nader uitgewerkt in begroting en jaarstukken. De exploitatie overschrijdt dan wel niet meer de 10-jaars termijn, deze beheersmaatregelen worden nog toegepast:
- Voor het onderhanden werk wordt jaarlijks een nieuwe kostprijsberekening of een actualisatie van de exploitatieverwachtingen gemaakt. Bij een actualisatie wordt onderzoek gedaan in hoeverre de veronderstellingen en ramingen in overeenstemming met de door het bestuur vastgestelde kostprijsberekening nog van toepassing zijn.
- Er wordt jaarlijks een risico-/Monte Carlo analyse uitgevoerd om de meest waarschijnlijke risico's financieel op te kunnen vangen.
- De resultaten van deze grondexploitatie worden nauwkeurig en frequent gemonitord door middel van een 'monitor grondbedrijf’.
Naam | Recreatieschap voor het Friese waterland “De Marrekrite” | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Uitwellingerga | |
Publiek belang | De Marrekrite behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van een evenwichtige- en gecoördineerde ontwikkeling van de watersport en van andere vormen van recreatie op en aan het water in Fryslân, dat met inachtneming van de belangen van natuur en landschap. | |
Bestuurlijk belang | Van elke gemeente heeft een collegelid zitting in het algemeen bestuur. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | |
Waterrecreatie, landrecreatie en baggerbijdrage | € 216.028 | |
Gegarandeerde winstuitkering | € -32.364 | |
Totaal | € 183.664 | |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | € 3.935.000 |
31-12-2025 | € 3.685.000 | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | € 6.253.000 |
31-12-2025 | € 7.517.000 | |
Verwacht resultaat | 2025 | € -37.000 |
Opmerking | Met ingang van de begroting 2022 is de Marrekrite gestart een bedrag van € 250.000 van het eigen vermogen bij resultaatsbestemming terug te geven aan de deelnemers, naar rato van de deelnemersbijdrage. Dit heeft een looptijd tot en met 2025. Naast deze afbouw vindt er geen verdere opbouw van vermogen plaats. Eventuele rekeningresultaten keren ze tevens aan de deelnemers uit bij resultaatsbestemming. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
De gemeenschappelijke regeling Marrekrite bestaat uit de provincie Fryslân en de 13 deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur.
Algemeen Bestuur (AB): van ieder lid een vertegenwoordiger
Ieder lid is met één wethouder/burgemeester vertegenwoordigd in het AB. Het AB stelt de begroting, de jaarrekening en het jaarverslag vast.
Dagelijks Bestuur (DB): 6 leden
Het DB bestaat uit de voorzitter en 5 andere leden uit het AB. Het DB bereidt de besluitvorming van het AB voor en draagt zorg voor de uitvoering van de besluiten.
Risico's
Er kunnen zich bestuurlijke en financiële risico’s voordoen. Zoals bijvoorbeeld door de inflatie waardoor loonkosten, materiaalkosten en kosten voor dienstverlening stijgen.
Ten aanzien van het programma baggeren zorgen de complexe regelgeving, ingewikkelde kwesties rondom baggerwerkzaamheden en afhankelijkheid van de andere waterbeheerders voor onzekerheid over de baggeropgave en de benodigde financiële middelen.
Naam | Veiligheidsregio Fryslân | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Leeuwarden | |
Publiek belang | De VRF behartigt de belangen van de gemeenten in Fryslân op het gebied van: | |
· publieke gezondheidszorg | ||
· brandweerzorg | ||
· geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen | ||
· rampen- en crisisbeheersing | ||
Bestuurlijk belang | Van elke gemeente heeft de burgemeester zitting in het algemeen bestuur. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | € 7.099.000 |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | € 6.973.000 |
31-12-2025 | € 6.493.000 | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | € 93.559.000 |
31-12-2025 | € 102.023.000 | |
Verwacht resultaat | 2025 | € 0 |
Sturen, beheersen en verantwoorden
De Veiligheidsregio Fryslân werkt in opdracht van de Friese gemeenten en wordt bestuurd door de Friese burgemeesters en wethouders gezondheid.
Algemeen Bestuur (AB): alle Friese burgemeesters
In het AB hebben alle Friese burgemeesters zitting. De burgemeester van Leeuwarden is voorzitter. Het AB beslist over de algemene en financiële kaders.
Dagelijks bestuur (DB): 5 leden
Het DB bestaat uit de voorzitter van het AB, 2 leden van de Agendacommissie Veiligheid en 2 leden van de Agendacommissie Gezondheid. Het DB bereidt de vergaderingen van het AB voor.
Bestuurscommissie Veiligheid
Hierin hebben de burgemeesters van de Friese gemeenten zitting. De commissie beslist over alle inhoudelijke zaken op het gebied van veiligheid.
Bestuurscommissie Gezondheid
Hierin hebben de wethouders gezondheid van de Friese gemeenten zitting. De commissie beslist over alle inhoudelijke zaken op het gebied van gezondheid.
Risico's
- We lopen een beleidsrisico.
Wij bepalen de uitvoering namelijk niet zelfstandig. De taken die de Veiligheidsregio uitvoert worden afgestemd met de overige deelnemers aan de Veiligheidsregio.
- Krapte arbeidsmarkt
Binnen het programma gezondheid speelt de GGD regionaal een belangrijke rol als het gaat om ontwikkelingen m.b.t. het Integraal Zorgakkoord en het Gezond en Actief Leven Akkoord. De krapte op de arbeidsmarkt vormt hier een risico als het gaat om het aantrekken van bekwame beleidsadviseurs.
Naam | Werkvoorzieningschap Fryslân-West | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Sneek | |
Publiek belang | Fryslân-West richt zich op de bedrijfsmatig verantwoorde uitvoering van taken van en voor de deelnemende gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid en het adviseren van de gemeenten op het terrein van gesubsidieerde arbeid. | |
Bestuurlijk belang | Van elke gemeente heeft een collegelid zitting in het algemeen bestuur. | |
Bijdrage gemeenten | Begroot 2025 | Gemeentelijke bijdrage € 82.120 |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | € 9.754.000 |
31-12-2025 | € 10.180.000 | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | € 850.000 |
31-12-2025 | € 850.000 | |
Verwacht resultaat | 2025 | € 176.000 |
Opmerking | Bovengenoemde cijfers komen uit de conceptbegroting. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
De gemeenschappelijke regeling Fryslân-West bestaat uit de gemeenten Harlingen, Súdwest-Fryslân, Waadhoeke en De Fryske Marren. Er is sprake van een Algemeen bestuur en een Dagelijks Bestuur.
Algemeen Bestuur
In het Algemeen Bestuur (AB) hebben per gemeente 2 leden zitting.
Dagelijks Bestuur
Het Dagelijks Bestuur (DB) bestaat uit de voorzitter en 3 overige leden van het AB.
Risico’s
Economische en sociale ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op het resultaat van Empatec en de Gemeenschappelijke Regeling (GR). Daarom:
- houden wij de ontwikkelingen in de Rijkscirculaires bij;
- en monitoren wij de verdere uitwerking van het regeerakkoord en de berichtgeving Cedris (brancheorganisatie sociaal ontwikkel bedrijven).
Naam | Centrumregeling Samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2022 | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Leeuwarden | |
Publiek belang | De Centrumregeling Samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2022(SDF) is belast met de beleidsvoorbereiding ten behoeve van de uitvoering van de wettelijke taken op het terrein van jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en participatie. Daarnaast verzorgt deze organisatie de inkoop ten behoeve van uitvoering van deze taken, waardoor één en ander doelmatig en kwalitatief hoogwaardig met de gezamenlijke Friese gemeenten wordt georganiseerd. | |
Bestuurlijk belang | Van elke gemeente heeft een collegelid zitting in het portefeuillehouders-overleg. | |
Bijdrage gemeenten | Begroot 2025 | € |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | N.v.t. |
31-12-2025 | N.v.t. | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | N.v.t. |
31-12-2025 | N.v.t. | |
Verwacht resultaat | 2025 | N.v.t. |
Opmerking | In tegenstelling tot reguliere gemeenschappelijke regelingen, zoals de Veiligheidsregio, Hûs & hiem, FUMO etc., heeft SDF geen aparte begroting. De begroting en jaarstukken van SDF maken onderdeel uit van de reguliere begroting en jaarstukken van de gemeente Leeuwarden. Zulks is ook in de centrumregeling zo geregeld. Op het moment van samenstellen van de paragraaf is er nog geen begroting van de gemeente Leeuwarden ontvangen. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
Het Sociaal domein Fryslân (SDF) is een centrumregeling. De gemeente Leeuwarden is aangewezen als centrumgemeente. In de huidige regeling is gekozen om besluitvorming op onderwerp te organiseren.
- Besluiten over algemene en financiële onderwerpen
Deze worden genomen door de wethouders van de 18 gemeenten die verantwoordelijk zijn voor gemeentelijk portefeuille financiën.
- Besluiten over de inhoudelijke onderwerpen rond de Wmo en jeugdhulp
Deze worden genomen door de portefeuillehouders Wmo en Jeugdhulp nemen de die belegd zijn bij de centrumregeling. Aan de betrokken portefeuillehouders wordt ook de financiële en inhoudelijke verantwoording afgelegd.
Risico’s
Aan de regeling zijn geen financiële risico’s verbonden.
Er wordt gewerkt op basis van begroting die meegenomen wordt in het gemeentelijke begrotingsproces. Een gemeenschappelijke regeling werkt op basis van consensus. Dat betekent dat niet in alle gevallen het eigen gemeentelijke belang voorop staat maar het gezamenlijk belang en dus de eigen gemeentelijke beleidsdoestellingen niet in alle gevallen volledig gerealiseerd kunnen worden.
Naam | Afvalsturing Fryslân NV | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Leeuwarden | |
Publiek belang | Het op een efficiënte en milieu hygiënische wijze verzamelen, afvoeren, verwerken en bewerken van huishoudelijk afval, bouw- en sloopafval, bedrijfsafval, het reinigen van openbare ruimtes en het recyclen van afval tot grondstoffen voor diverse productieprocessen. | |
Bestuurlijk belang | Stemrecht naar rato van aandelenbezit. | |
Bijdrage gemeente | Aandelenpakket: € 98.017 (216 aandelen á € 453,78 nominaal) | |
Eigen vermogen *) | 1-1-2025 | Wordt niet verstrekt |
31-12-2025 | Wordt niet verstrekt | |
Vreemd vermogen *) | 1-1-2025 | Wordt niet verstrekt |
31-12-2025 | Wordt niet verstrekt | |
Verwacht resultaat | 2025 | € 2.805.000 |
Opmerking *) | De afvalsturing is een NV. Voor een NV gelden andere begrotingsregels. De BBV is niet van toepassing. De afvalsturing neemt daarom geen geprognotiseerde balans op in de begroting. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
Het college van burgemeester en wethouders wordt in de Algemene vergadering van Aandeelhouders vertegenwoordigd door de portefeuillehouder financiën. De begroting en jaarverslagen worden vastgesteld in de aandeelhoudersvergadering.
Risico’s
- Dalende energieprijzen en kostenstijgingen
- verbrandingstoeslagen en CO2-heffing voor afval
Naam | NV Bank Nederlandse Gemeenten | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Publiek belang | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |
Bestuurlijk belang | Stemrecht naar rato van aandelenbezit. | |
Bijdrage gemeente | Aandelenpakket van 108.436 x € 2.50 = € 271.090 | |
0,19% van aandelenkapitaal | ||
Begroot 2025 | € 277.000 | |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | Wordt niet verstrekt |
31-12-2025 | Wordt niet verstrekt | |
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | Wordt niet verstrekt |
31-12-2025 | Wordt niet verstrekt | |
Verwacht resultaat | 2025 | Wordt niet verstrekt |
Verwacht resultaat | BNG Bank emitteert leningen, die beursgenoteerd zijn. Om die reden is BNG Bank gehouden aan de regels die de Autoriteit Financiële Markten stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen. Gegeven de complexiteit van de boekhoudkundige regelgeving die voor het bankwezen geldt en de omvang van de balans van BNG Bank, kunnen de gegevens over een jaar pas in maart na afloop van dat jaar beschikbaar worden gesteld. |
Naam | BV Sportbedrijf De Fryske Marren | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Joure | |
Publiek belang | Het exploiteren van sport-, recreatie- en welzijnsaccommodaties binnen gemeente De Fryske Marren. | |
Bestuurlijk belang | Alle aandelen zijn in het bezit van gemeente De Fryske Marren. Het college van burgemeester en wethouders wordt in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vertegenwoordigd door twee portefeuillehouders. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | |
31-12-2025 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | |
31-12-2025 | ||
Verwacht resultaat | 2025 | |
Opmerking | De begroting 2025 van BV Sportbedrijf De Fryske Marrenis nog niet ontvangen. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
Gemeente De Fryske Marren is enig aandeelhouder van deze BV. Twee collegeleden hebben zitting in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA). De AvA is bevoegd om op de aandeelhoudersvergaderingen besluiten te nemen.
Daarnaast is er een werkgroep Sportbedrijf die is samengesteld uit ambtenaren vanuit de verschillende teams en de directeur en adjunct-directeur van het Sportbedrijf. De werkgroep bespreekt periodiek de zaken die te maken hebben met de relatie huurder/verhuurder, de relatie opdrachtnemer/opdrachtgever en de bij de planning- en controlcyclus behorende documenten.
Risico’s
Het Sportbedrijf is voor het grootste deel van haar inkomsten afhankelijk van de bezoekers. Minder bezoekers betekent minder inkomsten. Onverwachte ontwikkelingen, zoals de coronamaatregelen, vormen dan een groot risico voor de exploitatie.
Naam | Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Leeuwarden | |
Publiek belang | Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. (hierna: OVEF) is een samenwerkingsverband op het gebied van beheer en onderhoud van openbare verlichting en op het gebied van gezamenlijke inkoop duurzame energie. De leden zijn 17 Friese gemeenten en de Provinsje Fryslân. Afnemers zijn onder meer de VRF, diverse maatschappelijk organisaties en culturele instellingen in Fryslân. | |
Bestuurlijk belang | In de algemene ledenvergadering is ieder lid vertegenwoordigd. Stemrecht naar rato van afgenomen dienst, maximaal twee stemmen bij afname van zowel openbare verlichting als energie. | |
Bijdrage gemeente | Begroot 2025 | |
Eigen vermogen | 1-1-2025 | |
31-12-2025 | ||
Vreemd vermogen | 1-1-2025 | |
31-12-2025 | ||
Verwacht resultaat | 2025 | |
Opmerking | De begroting van OVEF 2025 is nog niet ontvangen. |
Sturen, beheersen en verantwoorden
In de algemene ledenvergadering is ieder lid vertegenwoordigd. Stemrecht naar rato van afgenomen dienst, maximaal twee stemmen bij afname van zowel openbare verlichting als energie.
Risico’s
- LED-verlichting heeft een andere lichtstraalbundel dan de oude armaturen. Het geeft een ander lichtbeeld in de straat. Dit kan bij te grote onderlinge afstanden leiden tot te donkere locaties, zodat daar een mast bij geplaatst moet worden.
- Lokaal opgewekte duurzame energie en initiatieven zoals Valuta voor Veen zijn vaak duurder dan energie uit het buitenland.