4.1 Leerlingenvervoer
Leerlingenvervoer
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Leerlingenvervoer maakt het voor kinderen met een beperking of vanuit geloofsovertuiging mogelijk om naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school te gaan. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Goed, veilig, tijdig en passend vervoer naar en van school op basis van de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Op basis van de verordening en beleidsregels leerlingenvervoer een passende vervoersvoorziening beschikbaar stellen in de vorm van eigen vervoer, openbaar vervoer of taxivervoer. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Zelfstandigheid en zelfredzaamheid van leerlingen in het vervoer van en naar school wordt gestimuleerd. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Met ouders van kinderen in het leerlingenvervoer wordt een gesprek gevoerd over de mogelijkheden tot meer zelfstandigheid en zelfredzaamheid in het leerlingenvervoer. Deze afspraken worden vastgelegd in een vervoersontwikkelingsplan. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Kosten voor leerlingenvervoer blijven beheersbaar. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Het gesprek aangaan met ouders en leerlingen en toewerken naar een persoonlijk vervoersontwikkelingsplan. | |||||||||||||||||||
• | Stimuleren dat ouders en leerlingen gebruikmaken van eigen vervoer of openbaar vervoer waar dit mogelijk is. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Efficiënte inzet van taxivervoer in nauwe(re) samenwerking met het taxibedrijf. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Toezicht en controle houden op de uitvoering en naleving van de afspraken rondom taxivervoer van het leerlingenvervoer door het taxibedrijf. In samenspraak met het taxibedrijf streven naar de meest efficiënte inzet van taxivervoer tegen de laagst mogelijke kosten. |
4.2 Voorzieningen
Voorzieningen in de dorpen
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Vitale dorpsgemeenschappen, waar inwoners naar elkaar omkijken en initiatieven nemen om de leefbaarheid in stand te houden dan wel te verbeteren. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
De maatschappelijke accommodaties worden ingezet bij de uitvoering van ons sociaal beleid, bijvoorbeeld bij de bestrijding van eenzaamheid en de bevordering van sociale cohesie. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Uitvoeren van onderzoek vraag (vanuit inwoners) en aanbod (accommodaties). | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | De raad heeft een afweging gemaakt en gekozen voor het scenario ‘nieuwbouw’. Ten aanzien van dit scenario zal nu een locatie-onderzoek moeten plaatsvinden. | |||||||||||||||||||
• | Onze dorpencoördinatoren blijven projecten stimuleren die de leefbaarheid bevorderen. Financiële ondersteuning gebeurt vanuit het kernenbudget en het Iepen Mienskipsfûns. | |||||||||||||||||||
• | We geven meer bekendheid aan inwonersinitiatieven en hebben intensief contact met plaatselijke belangen en de dorpshuizen. | |||||||||||||||||||
• | Realisatie van een Brûsplak Joure. |
Kunst en Cultuur
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Het herstellen en versterken van het brede culturele veld in De Fryske Marren, om zo de sector te laten floreren. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Een florerend cultureel leven in De Fryske Marren. Dat is onder andere terug te zien in een grote hoeveelheid culturele activiteiten gemeentebreed. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Het uitvoeren van het beleidsplan ‘Kunst Stroomt!.’, waaronder het jaarlijkse uitfestival en het talentontwikkelingsprogramma Uitblinkers. |
---|
Bibliotheken
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Iedere inwoner van De Fryske Marren heeft toegang tot de bibliotheek, zodat inwoners kunnen participeren en zich kunnen ontwikkelen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
De bibliotheek zet in op leesplezier en het opdoen van lees- en taalvaardigheden van jongs af aan. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Afstemming met Bibliotheken Mar en Fean over de uitvoering van het nieuwe beleidsplan. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | De bibliotheek faciliteert het opdoen van digitale vaardigheden voor zowel jongeren als volwassenen. | |||||||||||||||||||
• | Na de geplande wetswijziging van 2025 inventariseren wij welke wijzigingen nodig zijn op het gebied van bibliotheekwerk. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Inwoners zijn digitaal weerbaar en gezond. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Afstemming met Bibliotheken Mar en Fean over de uitvoering van het nieuwe beleidsplan. | |||||||||||||||||||
• | De bibliotheek faciliteert het opdoen van digitale vaardigheden voor zowel jongeren als volwassenen. | |||||||||||||||||||
• | Na de geplande wetswijziging van 2025 inventariseren wij welke wijzigingen nodig zijn op het gebied van bibliotheekwerk. | |||||||||||||||||||
• | We voeren de Regeling Informatiepunt Digitale Overheid uit. |
Sport
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Sporten en bewegen maken we zo leuk en toegankelijk mogelijk. Daarnaast versterken we de sport- en beweegsector. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Inwoners sporten en bewegen meer en vaker. Hierdoor worden de positieve effecten groter. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | In 2025 focussen we ons in de uitvoering van het beleidsplan “Scoren door Samenspel” op de positionering van het sport- en beweegloket, het stimuleren van bewegen met daarbij specifieke aandacht voor de jeugd en mensen met een beperking. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Sport- en beweegaanbieders zijn toekomstbestendig. Ze zijn in staat inwoners veilig bij hen te laten sporten en bewegen. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We voeren de acties uit "Scoren door samenspel" en het uitvoeringsplan uit. Deze acties zijn gericht op dat iedere inwoner van De Fryske Marren een leven lang kan sporten en dat kinderen in De Fryske Marren van jongs af aan vaardig worden in sporten en bewegen. |
Inclusie
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Meedoen aan de samenleving, ongeacht wie iemand is, met welke achtergrond en vanuit elke leef- en woonsituatie. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Er is een Lokale Inclusie Agenda. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We gaan in 2025 de reeds gedane acties op het gebied van inclusie evalueren. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We werken aan een nieuwe Lokale Inclusie Agenda en koppelen daaraan specifieke acties. |
4.3 Onderwijs
Onderwijs
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een toekomstbestendig, aantrekkelijk en een kwalitatief goed onderwijsaanbod, passend voor elke leerling. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Alle peuters en kleuters krijgen dezelfde (basis) kansen in het onderwijs. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We verbeteren de kwaliteit en het bereik van Voor- en Vroegschoolse Educatie door de volgende | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Alle leerlingen gaan met een diploma van school | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Leerlingen worden begeleid bij het maken van de juiste studie- en beroepskeuze met behulp van het programma 3O. | |||||||||||||||||||
• | VMBO-leerlingen krijgen extra ondersteuning met behulp van het programma On Stage. | |||||||||||||||||||
• | Onze leerplicht-consulenten zetten intensief in op preventie en begeleiding van leerlingen die thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten. | |||||||||||||||||||
• | Op regionaal niveau werken we samen met de gemeente Súdwest-Fryslân en de gemeenten in regio De Friese Wouden op het gebied van (dreigende) thuiszitters. Er is regelmatig overleg met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs om te komen tot de meest passende ondersteuning voor elke leerling. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Leerlingen krijgen zoveel mogelijk een passend onderwijsaanbod, zo nodig met ondersteuning. Dit geldt ook voor leerlingen van niet-Nederlandse komaf. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We werken samen met de schoolbesturen aan een visie op onderwijs voor niet-Nederlandse leerlingen. Daarin zetten we onder meer in op een goede spreiding van voorzieningen (ook als na 2025 het azc in Balk wordt gesloten), kennisdeling en een goede doorstroming van niet-Nederlandse leerlingen van de azc-school of de ISK (Internationale Schakelklas) naar het reguliere basis- of voortgezet onderwijs. | |||||||||||||||||||
• | We werken in de LEA (Lokale Educatieve Agenda) aan een verbetering van de doorgaande lijn kinderopvang-basisonderwijs-voortgezet onderwijs-vervolgonderwijs. | |||||||||||||||||||
• | We participeren in een aantal pilots van gemeente Súdwest-Fryslân op het gebied van collectieve zorg op speciaal basisonderwijs. | |||||||||||||||||||
• | We financieren jongerenwerk op school. |
Onderwijshuisvesting
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
We investeren in betaalbare, moderne, duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Leerlingen en personeel in het primair en voortgezet onderwijs leren en werken in gebouwen die bijdragen aan leer- en werkprestaties. De gemeente levert een bijdrage aan duurzame, inspirerende en functionele schoolgebouwen. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Het vastgestelde IHP wordt omgezet in een nog op te stellen uitvoeringsprogramma voor 2025/2026 en de jaren daarna. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Vooruitlopend op het uitvoeringsprogramma voor 2025 (en 2024) zetten we in op een tweetal ‘quickwins’ in de vorm van bouwvoorbereiding voor CBS De Klinkert in Sloten en Samenlevingsschool Bloei in Terherne. | |||||||||||||||||||
• | Het onderhouden van nauwe contacten met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties. |