5.1 Samenleving
Duurzaam sociaal domein
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een duurzaam sociaal domein staat voor een sterke en dragende samenleving met goede en toegankelijke basisvoorzieningen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Inzicht in de mogelijkheden van meer algemene (voorliggende) voorzieningen, waarbij volop wordt ingezet op preventie en welzijnswerk. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Binnen de resultaatgerichte inkoop Wmo, werken we samen met Sociaal Werk De Kear en zorgaanbieders om te komen tot meer aanbod van basisvoorzieningen. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Uitrol van ‘Welzijn op Recept’ naar alle huisartsenpraktijken in De Fryske Marren, met de inzet van welzijnscoaches. | |||||||||||||||||||
• | Samen met De Kear en de GGD voeren we het project ‘gezonde wijkaanpak’ in Joure en Sint Nicolaasga uit. Gekeken wordt naar verdere uitrol in nog 3 wijken. | |||||||||||||||||||
• | We geven invulling aan de ketenaanpakken zoals afgesproken in het GALA. | |||||||||||||||||||
• | We nemen actief deel aan de Friese Preventie Aanpak om in Friesland te komen tot een preventiestructuur. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We versterken de sociale basis voor iedereen in onze gemeente, waarbij het welzijnswerk van De Kear belangrijk is. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Vanaf 1 januari werken we samen aan de hernieuwde opdracht welzijnswerk. | |||||||||||||||||||
• | We ontwikkelen samen met de andere 17 Friese gemeenten een plan om de sociale basis te versterken. | |||||||||||||||||||
• | We werken aan mogelijkheden om mantelzorgers te ontlasten en voeren we het mantelzorgbeleid |
5.2 Maatwerkvoorzieningen
Jeugd en jongeren
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een veilige en vertrouwde plek voor alle kinderen, waar zij de hulp krijgen die zij verdienen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
De sociale wijkteams, het jongerenwerk, het onderwijsveld en verenigingen vervullen een belangrijke signalerende rol. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Samen met de ouders en professionele opvoeders actualiseren we onze pedagogische visie, Tink om Us Bern, We laten de visie aansluiten bij de landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen en de geldende visie. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Jongeren vragen welke vormen van ondersteuning aansluiten bij hun wensen. | |||||||||||||||||||
• | Werken aan een lokale sociale basis waardoor de hulp voor jeugd zo dichtbij mogelijk uitgevoerd wordt. Hierbij is aandacht voor het ouderschap, context va het gezin en het brede sociale domein. | |||||||||||||||||||
• | Meedenken en werken aan het verbeteren van de kind- en jeugdbeschermingsketen. | |||||||||||||||||||
• | Meedenken in de provinciale Regiovisie, waardoor we zorgen voor een eenduidige aanpak binnen en professionalisering van de sociale wijkteams in Fryslân. | |||||||||||||||||||
• | Werken aan een betere aansluiting tussen onderwijs en jeugdhulp. | |||||||||||||||||||
• | We gaan in 2025 werken aan de lokale jeugdagenda. In de lokale agenda zorgen we voor afstemming van het gemeentelijk beleid als het gaat om jeugdigen. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Samenwerken met perceeleigenaren, jongeren en ouders zodat de jeugdketen voldoen aan de eisen van veiligheid en regelgeving en daarnaast tevens een fijne en vertrouwde plek voor jongeren worden waar ze samen kunnen komen. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | In de uitvoering van het jeugdketenbeleid focussen wij ons op de brandveiligheid van jeugdketen en bieden we waar nodig veiligheidspakketten aan. | |||||||||||||||||||
• | Samen met VTH geven we uitvoering aan het Preventie Handhaving & middelengebruik door middel van het organiseren van voorlichtingen en workshops in samenwerking met VNN op het gebied van middelengebruik. |
5.3 Inkomensregelingen en participatie
Werk en inkomen
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Iedereen kan maatschappelijk participeren, ongeacht het inkomen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We bieden een (financieel) vangnet aan iedereen die dit (tijdelijk) nodig heeft. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Onderzoek naar mogelijkheden om armoedeval te minderen. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We bieden inwoners zonder inkomen een uitkering aan en bieden re-integratietrajecten aan waarmee we inwoners via het Werkleerbedrijf weer richting werk begeleiden. | |||||||||||||||||||
• | We verstrekken kindvoorzieningen via Stichting Leergeld en Jeugdfonds sport en cultuur. | |||||||||||||||||||
• | We bieden financiële hulp en ondersteuning aan inwoners voor wie dit noodzakelijk is. | |||||||||||||||||||
• | We zorgen ervoor dat nieuwe inwoners de Nederlandse taal leren en succesvol inburgeren. |
Armoede en schulden
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
We bestrijden armoede en voorkomen schuldenproblematiek. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We bieden vroegsignalering en inkomensondersteuning aan huishoudens die het nodig hebben waardoor ze de kans hebben om zich te ontwikkelen en mee te kunnen doen. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We helpen inwoners met beginnende schulden. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Problematische schulden worden met een schuldregeling opgelost. | |||||||||||||||||||
• | We bieden inwoners advies en inkomensbeheer. | |||||||||||||||||||
• | Statushouders ontzorgen we financieel en we begeleiden ze hierbij. | |||||||||||||||||||
• | We werken samen met partners aan het vroegtijdig signaleren van schulden en het voorkomen van betaalachterstanden. | |||||||||||||||||||
• | Kinderen ontvangen kindvoorzieningen via "Samen voor alle kinderen". |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
We zetten ons in om bestaansonzekerheid tegen te gaan. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We zorgen er voor dat meer inwoners gebruik maken van bestaande inkomensregelingen en dat deze eenvoudig aan te vragen zijn. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We doen onderzoek naar het verhogen van de inkomensgrens bij de minimaregeling en bijzondere bijstand. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We voeren de maatregelen uit van het Aanvalsplan Armoede. | |||||||||||||||||||
• | We geven publiciteit aan inkomensregelingen en maken gebruik van voorzieningenwijzer. | |||||||||||||||||||
• | We ondersteunen gedupeerden van de toeslagenaffaire. | |||||||||||||||||||
• | Er is ruimte voor maatwerk en aandacht voor een persoonlijke benadering en de menselijke maat bij het toekennen van een uitkering. |
Rekenkameronderzoek
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Goede uitvoering geven aan de Participatiewet binnen onze gemeente. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Aanbevelingen borgen in werkprocessen en voortgang ervan monitoren. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We informeren de raad via de P&C cyclus over de aanbevelingen in de bedrijfsvoering | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | In de jaarlijkse dienstverleningsovereenkomst met Pastiel maken we afspraken over de verschillende types trajecten en daarbij passende expertise. | |||||||||||||||||||
• | We zorgen ervoor dat alle werkprocessen geactualiseerd en uitgewerkt zijn. |
Werkleerbedrijf
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Een duurzaam en toekomstbestendig werkleerbedrijf. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Doorontwikkeling van Empatec naar een werkleerbedrijf om zoveel mogelijk inwoners te activeren, ontwikkelen en naar werk te begeleiden en de verbinding met het bedrijfsleven te verbeteren. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | In samenwerking met vier GR-gemeenten en NV Empatec een strategisch plan voor een toekomstbestendig werkleerbedrijf ontwikkelen. |
---|
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Borgen sturing vanuit raad op de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Met de vastgestelde Businesscase werkleerbedrijf verbeteren we de governance. Dit borgen we door de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West (GR) aan te passen. De aanpassing van de eerste fase is vastgesteld door de raad. De tweede fase is in gang gezet. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We wijzigen de gemeenschappelijke regeling Fryslân-West volgens de kaders uit de Businesscase en de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen. |
---|
5.4 Conflictzorg
Conflictzorg
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
(Kwetsbare) inwoners de juiste zorg en ondersteuning bieden. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Voldoende voorzieningen op lokaal en regionaal niveau. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We werken volgens de regiovisie over huiselijk geweld en kindermishandeling en het beleidsplan mensenhandel en ontwikkelen en voeren het lokale veiligheidsbeleid uit, samen met het cluster openbare orde en veiligheid. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | We werken met Sociaal Domein Fryslân en de andere Friese gemeenten samen aan regionale voorzieningen. Indien nodig vernieuwen we het aanbod aan voorzieningen. | |||||||||||||||||||
• | We gaan actief voorlichting geven aan inwoners en organisaties, hoe om te gaan met vermoedens van huiselijk geweld. Het onderwijs is hierin een belangrijke samenwerkingspartner. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We geven sturing aan lokale veiligheid. We zijn wendbaar en spelen efficiënt in op de hedendaagse, complexe veiligheidsproblematiek. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Samen met het cluster openbare orde en veiligheid wordt uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan van het integrale veiligheidsbeleid. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Duidelijke samenwerkingsafspraken. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | We werken volgens de regiovisie over huiselijk geweld en kindermishandeling, en het beleidsplan mensenhandel en ontwikkelen en voeren het lokale veiligheidsbeleid uit, samen met het cluster openbare orde en veiligheid. | |||||||||||||||||||
• | We werken met Sociaal Domein Fryslân en de andere Friese gemeenten samen aan regionale voorzieningen en vernieuwen daar waar nodig. |
5.5 Gezondheidszorg
Gezondheid
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Inwoners doen mee in de maatschappij en voelen zich goed in de omgeving waarin zij leven. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
We leggen de focus op de mogelijkheden die mensen hebben om met ziekten, beperkingen en tegenslagen om te gaan. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | In de uitvoering van het beleidsplan gezondheid focussen wij ons op, het programma Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) en de gezondheidscampagne Gezond je ding doen. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | In 2025 wordt u op basis van de evaluatie gezondheidsbeleid tot en met 2024, voorgelegd of er een nieuw separaat beleidsplan ontwikkeld moet worden. | |||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Meer aandacht voor positieve gezondheid. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Op basis van het beleidsplan gezondheid werken wij aan het verbreden van de aanpak positieve gezondheid binnen de fysieke leefomgeving. |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Inspelen op de maatschappelijke uitdaging van een tekort aan zorg (toekomstbestendig zorglandschap) en de vraag van de ouder wordende mens. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Door meer aandacht voor preventieve maatregelen hebben inwoners een grotere kans om vitaal ouder te worden. Hierdoor wordt minder beroep op de zorg gedaan. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Opstellen van beleid op een dementievriendelijke gemeente binnen de setting van het WOZO (landelijk programma op gebied van wonen en zorg voor ouderen). | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Meedoen in de regionale samenwerking om aan onze gemeentelijke verplichtingen te voldoen om te komen tot een toekomstbestendig zorglandschap. In 2025 wordt een werkprogramma ontwikkeld waarin alle activiteiten op het gebied van zorg, wonen en welzijn samenkomen. Dit doen we op provinciaal niveau met tegelijkertijd de uitdaging om dit ook binnen onze eigen gemeente in te kleuren. | |||||||||||||||||||
• | Plan maken om te komen tot een preventie infrastructuur zorg, sport en welzijn. | |||||||||||||||||||
• | Uitvoeren van een ketenaanpak Valpreventie. |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Als onderdeel van de Woonvisie kijken naar hoe om te gaan met wonen, zorg en welzijn voor ouderen en andere kwetsbare doelgroepen. | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Uitvoeren van de Wonen-Welzijn-Zorgvisie. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Als onderdeel van de eerder vastgestelde woonvisie ontwikkelen we beleid op de Wonen-Welzijn-Zorgvisie. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Door middel van participatie/Wikselwurk betrekken wij inwoners en stakeholders bij de Wonen-Welzijn-Zorgvisie. |
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Integraal Veiligheids- en zorgplan 2024-2027 (IVZP). | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Een actueel uitvoeringsplan zorg (o.a. geweld in afhankelijkheidsrelaties, mensenhandel). Relatie met uitvoeringsplan veiligheid (zie 1. Bestuur en organisatie). | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Uitvoeren van het uitvoeringsplan veiligheid 2024-2025. | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Zorgen voor aansluiting en afstemming in het uitvoeringsplan veiligheid. |
5.6 Sociaal domein algemeen
Adviesraad sociaal domein
Doelstelling: | ||||||||||||||||||||
Duidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden Adviesraad Sociaal Domein | ||||||||||||||||||||
Resultaat: | ||||||||||||||||||||
Een duidelijk afgebakend kader over de taken van de adviesraad sociaal domein en de reikwijdte van het veld/domein waarop de adviesraad adviseert. | ||||||||||||||||||||
Actie: | ||||||||||||||||||||
• | Het ontwikkelen van een aangepaste of nieuwe verordening en een update van de werkafspraken. |
---|