Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Om de risico's van Gemeente de Fryske Marren in kaart te brengen is in samenwerking met de teams een risicoprofiel opgesteld. In het onderstaande overzicht wordt echter alleen het aantal risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit met een maximum van 20.

bedrag x € 1.000

Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's

Risico-nummer

Risico

Kans

Maximaal financieel gevolg

Invloed

Beheersmaatregelen

R140

Open einde regelingen Sociaal Domein

70%

3.000

18.50%

Betere monitoring (eigen organisatie en landelijke ontwikkelingen)

R98

Elektriciteitsnetwerk

70%

1.500

9.27%

Politiek bestuurlijke lobby.

R112

Toename demonstraties, spanningen en opstoten/rellen

75%

1.000

6.60%

In voorbereiding - Tijdelijke beheersmaatregel is beroep op tijdelijke handhavers en compensatieregelingen vanuit het rijk. Bij pieken specifiek extra inhuren. Daar waar noodzakelijk is het inzetten van cameratoezicht van bestuur en/of het inzetten van particuliere beveiliging.

Er is in een eerder stadium ruimte gecreëerd voor een uitbreiding van het aantal BOA’s, met het oog op een grotere behoefte rondom inzet op toezicht en handhaving en de verschuiving van taken en verantwoordelijkheden richting Gemeente. De invulling hiervan staat echter onder druk, het is erg lastig om de formatie op peil te houden.

R104

Rampen en crisis (GRIP 4).

20%

3.500

6.19%

Afronden van het crisisplan. Opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers. De crisisorganisatie is volledig ge-update en wordt structureel onderhouden. Dit zijn risico beperkende maatregelen, preventief kan dit niet beheerst worden.

R113

Uitvoeringsprogramma woningbouw

50%

1.000

4.43%

Inhuur van externen

R139

Ontwikkeling nieuw warmtenet

75%

500

3.31%

Informatie ophalen bij externe partijen. Kennis en deskundigheid in huis halen.

R136

Krappe arbeidsmarkt

50%

750

3.31%

Actualiseren strategische personeelsplanning, specifiek inhuren.

R96

Onvoldoende kavels verkopen

30%

1.000

2.66%

Kritisch blijven op vestiging bedrijven

R138

De klimaatverandering, hoge worteldruk, laag grondwaterstand (peil) en veenweideproblematiek

90%

300

2.37%

wortels verwijderen, grond aanvullen, bestrating herstellen en in het ergste geval een boom verwijderen.

R135

Extreme inflatie

25%

1.000

2.22%

3x per jaar (PN, VJR en NJR) is mogelijkheid om bedrag bij te stellen.

R130

Inbraak IT-systemen

50%

500

2.20%

Periodiek actualiseren actieplan informatieveiligheid. Nulmeting uitvoeren voor BIO-cyclus.

R115

Verzakking wegen, bermen en kunstwerken

75%

300

2.00%

Onderhoud prioriteren op kwaliteitsniveau, grondwaterstanden monitoren.

R132

Toename ziektes en plagen in groen en water

60%

350

1.86%

Verhogen van de biodiversiteit: zorgen voor meer insecten die natuurlijke bestrijding leveren. Strategische communicatie met inwoners. Werkzaamheden verrichten om soorten uit het water te halen, actualiseren van beheerplan.

R105

Rampen en crisis (GRIP 3) (gemeentegrens overschrijdend)

10%

2.000

1.77%

Actualiseren van het crisisplan. Dit is nu onderhanden. Opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers (van GRIP 1 tot en met GRIP 4). De crisisorganisatie is volledig ge-update en wordt structureel onderhouden.

R40

Systemen of data (deels) niet beschikbaar door onbevoegde toegang

25%

750

1.66%

In de organisatie structureel bewustwording creëren met behulp van software. Nieuwe medewerkers ontvangen bij indiensttreding een basiscursus informatiebeveiliging en privacy. Inzetten van detectie en response software. Leveranciers structureel beoordelen. Periodiek actualiseren van Actieplan Informatieveiligheid. Daarnaast de BIO-actielijst met beheersmaatregelen actueel houden en laten vaststellen door de Directie. Rapporteren over de voortgang aan de Directie gaat conform de P&C-cyclus.

R25

Rentelast stijgt mogelijk fors

90%

200

1.59%

Rentebudget vroegtijdig verhogen.

R88

Onvoldoende kavels verkopen

20%

750

1.33%

Geen maatregel op gemeenteniveau

R122

Uitstellen investeringen onderwijshuisvesting

25%

500

1.12%

Actualisatie planning IHP

R131

Datalek (Grote omvang)

25%

500

1.11%

In de organisatie structureel bewustwording creëren met behulp van software. Nieuwe medewerkers ontvangen bij indiensttreding een basiscursus informatiebeveiliging en privacy. Periodiek actualiseren van het privacy beleid en datalek procedures. Opstellen van verwerkersovereenkomsten. Uitvoeren van DPIA’s. Rapporteren over de bevindingen en risico’s aan de Directie conform de P&C-cyclus.

Onder de kolom invloed wordt verstaan: de invloed van het risico op het benodigde weerstandsvermogen. Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Onderstaande figuur en de bijbehorende tabel tonen de resultaten van de risicosimulatie.

Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van afgerond € 8.000.000 (benodigd weerstandscapaciteit).

Nieuwe ontwikkelingen
Het is belangrijk om ook nieuwe risico’s in beeld te brengen. Daarom houden we scherp alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten. Hieronder een overzicht van wat er in 2025 gaat spelen.

Onzekerheid Gemeentefonds
Als gemeente ontvangen wij bijna de helft van onze inkomsten via het gemeentefonds. De nieuwe financieringssystematiek van het rijk heeft geleid tot verminderde inkomsten. Ondanks de Voorjaarsnota van het rijk en het afgesloten Hoofdlijnenakkoord blijft de terugval van de financiële middelen voor gemeenten bestaan. Hierdoor zijn de taken en middelen van onze gemeente op langere termijn niet in balans.

Onderhoud Oevers
Bij controles zijn er gebreken geconstateerd op een deel van de oeverconstructies vaarwegen. Deze gebreken zijn geconstateerd met de nodige veiligheidsrisico's waarbij er een kans bestaat op (blijvend) letsel. Het is hoognodig om een deel van onze oeverconstructies vaarwegen daarom te vervangen. Hoe langer er wordt gewacht met de vervanging van deze oeverconstructies hoe meer risico’s we lopen op schade aan de oever of aanliggende verharding. Dit leidt tot ad hoc reparaties die uiteindelijk meer geld zullen kosten. Op basis van een extern rapport is een bedrag berekend dat de komende jaren jaarlijks benodigd is voor deze werkzaamheden. Op basis van inspecties wordt een meerjaren onderhoudsplan oeverconstructies vaarwegen opgesteld, dat de raad in 2025 ter vaststelling wordt voorgelegd.

Wethouderspensioenen
Met ingang van 2027 wordt het nieuwe pensioenstelsel van kracht. Vooralsnog zijn de wethouderspensioenen hierbuiten gelaten. De verwachting is echter dat ook deze pensioenen nog over zullen gaan naar het nieuwe stelsel. Dat zou betekenen dat de pensioenen van onze (oud-)wethouders over gaan naar een pensioenfonds. Wij hebben een 100% voorziening voor deze pensioenen. Bij overgang naar een pensioenfonds zal een kapitaal overgeheveld moeten worden. Er is nog niets bekend over hoe dit kapitaal berekend wordt en of dit aansluit bij onze voorziening. Dit kan (fors) hoger of (fors) lager zijn dan onze huidige voorziening.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 16:50:18 met de export van 09/24/2024 16:45:48