Programma's

1. Bestuur en organisatie

1.1 Een toegankelijk bestuur
Er is behoefte aan een andere wijze van samenwerken tussen de gemeenteraad, het college en de gemeentelijke organisatie en in de omgang met onze inwoners en ondernemers. We willen daar stappen in blijven zetten en staan voor een transparante en open communicatie.

Bestuurlijke vernieuwing
Op het gebied van bestuurlijke vernieuwing hebben college en raad afspraken gemaakt die volgens de
Lange Termijn Agenda in gang worden gezet. Daarnaast geven we een korte toelichting op de volgende onderwerpen.

Inwonersparticipatie in de gemeentelijke democratie
Uitdaagrecht
Met de vastgestelde Beleidsregels Uitdaagrecht is een belangrijke stap gezet, waarmee we de komende jaren ruimte creëren voor maatwerk en flexibiliteit. Wanneer er verzoeken met betrekking tot het uitdaagrecht binnen komen dan wordt deze op een gelijke manier beoordeeld en beargumenteerd waarom er wel of niet wordt meegegaan in het verzoek.

Elk initiatief zal apart bekeken moeten worden, omdat we ons op nieuw terrein begeven. Dit betekent dat we aansluiten bij de specifieke behoeften van elk project.

Doorontwikkeling inwoners- en overheidsparticipatie
We ontwikkelen een toolbox om participatie ingezet door externen eenvoudiger en toegankelijker te maken voor onze inwoners. Deze toolbox bevat praktische hulpmiddelen en richtlijnen om inwoners te helpen actief deel te nemen aan besluitvormingsprocessen. Daarnaast evalueren we participatietrajecten om te beoordelen wat goed werkt en waar juist verbeteringen nodig zijn. Onze medewerkers krijgen extra training en handvatten om participatie effectief in te zetten, zodat we nog beter kunnen inspelen op de wensen en behoeften van onze inwoners.

Er komen steeds meer aanvragen voor de inzet van gespreksleiders bij zeer uiteenlopende bijeenkomsten en soms complexe projecten zoals MFC Balk. Deze groeiende vraag laat zien dat er behoefte is aan professionele begeleiding tijdens gesprekken en bijeenkomsten. Een aantal van onze medewerkers zijn hierin getraind. Daarnaast zien we ook een toenemende behoefte aan een meer begeleidende rol die het best te omschrijven valt als dagvoorzitter.

Jongerenparticipatie vraagt om een andere aanpak
In 2025 starten we met de uitvoering van het jongerenparticipatiebeleid. Dit vindt plaats in samenwerking met de raadswerkgroep jeugd. De raadswerkgroep jeugd heeft als doel jongeren actief bij de lokale politiek te betrekken, samen met scholen en maatschappelijke organisaties. Eén van de aandachtspunten daarbij is om de rol van jongeren in het meepraat- en meebeslisproces bij gemeentelijke thema’s te verbeteren. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het organiseren van projectdagen en het ontvangen van scholen door de raad.

Huisvestingsplan voor centrale huisvesting van bestuur en organisatie op Herema State
Volgens de planning wordt het gebouw in het tweede deel van 2025 in gebruik genomen. Tot die tijd worden werkplekken ingezet vanuit Woudstate of moet er mogelijk gezocht worden naar een tijdelijke raadszaal.

Opvang ontheemden uit Oekraïne
In juli 2024 is een vierde opvanglocatie in gebruik genomen, waarmee in totaal 308 opvangplekken zijn gerealiseerd. Hiermee voldoet de gemeente aan de taakstelling van 308 die geldt per 1 februari 2024. Uit de Meerjaren Productie Prognose (2024-1) blijkt dat het landelijk aantal opvangplekken per 1 januari 2025 moet worden uitgebreid. Voor ons betekent dit een verhoging met 74 opvangplekken naar 382.

Per 1 januari 2024 is de bekostigingsregeling gewijzigd. De normbedragen voor zowel de gemeentelijke opvang (GOO) als de particuliere opvang (POO) zijn verlaagd. We verwachten dat er op basis van in de huidige SiSa regeling opgenomen normbedragen nog steeds voldoende dekking is om gemeentelijke taken uit te voeren.

Informatieveiligheid
NIS2 richtlijn
De Network and Information Security Directive (NIS2-richtlijn) is eind 2022 vastgesteld door de Europese Unie. De richtlijn is gericht op een versterking van de digitale en economische weerbaarheid van Europese lidstaten en wordt op dit moment omgezet naar de Nederlandse Cyberbeveiligingswet. Gemeenten zijn aangewezen als ‘essentiële entiteit’ in het kader van de NIS2 richtlijn. Het voldoen aan de NIS2 wordt daarmee een wettelijke verplichting en gemeenten moeten passende en evenredige maatregelen nemen om cyberbeveiligingsrisico’s te beheersen.

1.2 Communicatie 
In 2025 werken we aan een verbetering van onze informatievoorziening, waaronder onze website www.defryskemarren.nl . We maken de website digitaal toegankelijker, gebruiksvriendelijker en visueel aantrekkelijker voor bezoekers. Om dit zo efficiënt mogelijk te doen, analyseren we beschikbare data. Zo achterhalen we hoe en waarom bezoekers op onze website terechtkomen en waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast willen we onze communicatie gebiedsgerichter inrichten. We onderzoeken de mogelijkheden om gebruik te maken van al bestaande informatiekanalen, zoals dorpskranten en buurtapps. Hierdoor kunnen we onze communicatie nog efficiënter en specifieker vormgeven. 

Deze pagina is gebouwd op 09/13/2024 08:48:58 met de export van 09/13/2024 08:36:08