Kerngegevens
Enkele kerngegevens van de organisatie:
Omschrijving | Eenheden |
---|---|
Toegestane formatie in fte per 1 juli 2024 | 548,17 |
Aantal medewerkers in loondienst per 1 juli 2024 | 606 |
Ziekteverzuimpercentage 2023 (excl. zwangerschapsverlof) | 6,00% |
Gemiddelde leeftijd 2023 | 48,1 |
De gemeente De Fryske Marren streeft naar het optimaliseren van haar dienstverlening. Een dienstverlening die gebruik maakt van de mogelijkheden van automatisering en digitalisering. Daarbij stelt zij de klant centraal, wat zich vertaalt naar een dienstbare, transparante en toegankelijke houding. Met behoud van persoonlijke aandacht en korte lijnen tussen gemeente en inwoner.
Wat willen wij bereiken
- De gemeente levert kwaliteit, is efficiënt, transparant en betrouwbaar.
Dat vraagt om een bestuurlijke organisatie die is ingesteld op innovatie, met medewerkers die op hun taak zijn berekend en zich blijven ontwikkelen.
- Medewerkers beschikken over de kennis, kunde en middelen om hun werk goed te kunnen doen.
De werkprocessen zijn in de toekomst gericht op het behalen van resultaten in plaats van gericht zijn op het vervullen van taken. Dit betekent dat er geïnvesteerd wordt in geautomatiseerde systemen die bijdragen aan een efficiënte inrichting van alle werkprocessen.
- Resultaatgerichtheid vraagt om een cultuur waarin het leren van elkaar wordt bevorderd.
Het is vanzelfsprekend om elkaar aan te spreken en met elkaar samen te werken. Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal. Daarom is er een sterke focus op de ontwikkeling van medewerkers. Onze medewerkers zijn een afspiegeling van de diversiteit in onze samenleving.
Wat willen wij daarvoor doen
Met onze P&O strategie willen wij op dynamische wijze aansluiten bij de opgaven waarvoor onze organisatie zich gesteld ziet. Nieuwe ontwikkelingen en trends vragen om flexibel en wendbaar om te gaan met elkaar steeds sneller opvolgende veranderingen. Deze flexibiliteit wordt gevraagd van ons als werkgever, maar vragen wij ook van onze medewerkers. Om kansen te zien en te benutten en om uitdagingen aan te gaan, uitgerust met de nodige “21e-eeuwse competenties”. Onze focus is gerelateerd aan de trends en ontwikkelingen die een belangrijke rol spelen bij het werken voor onze gemeente, zoals digitalisering, de krapte op de arbeidsmarkt, duurzaam inzetbaar houden van onze medewerkers. Deze focuspunten bepalen waarop we anticiperen en wat voor organisatie we willen zijn.
Wij willen bovenstaande bereiken door
P&O geeft, samen met de organisatie, invulling aan de opgaven die voortkomen uit bovenstaande punten. We gebruiken passende instrumenten en systemen om leidinggevenden en medewerkers op professionele wijze te ondersteunen en onze doelen te behalen. Dit aan de hand van de volgende vijf thema’s:
- Positionering HR in de organisatie (o.a. optimaliseren inrichting AFAS, HR-procesbeschrijvingen).
- Capaciteitsmanagement (o.a. inhuurbeleid en -proces, optimaliseren managementinformatie, strategische personeelsplanning).
- Organisatieontwikkeling (o.a. aan de slag met de uitkomsten van het medewerkersonderzoek en de organisatievisie, visie op leren en ontwikkelen).
- Arbeidsmarktstrategie (o.a. arbeidsmarktvisie, on- en off boarding).
- Duurzame inzetbaarheid (o.a. evaluatie/implementatie ‘het goede gesprek’, vitaliteit).