Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Uit de voorafgaande onderdelen blijkt al dat zonder een kwalitatief hoogwaardige informatievoorziening het niet meer mogelijk is om onze bedrijven en inwoners de juiste (digitale) dienstverlening te bieden. De digitalisering zet in hoog tempo door. Inwoners en medewerkers verwachten een stabiele en veilige omgeving waarbij ook het doorvoeren van verandering of vernieuwing snel en flexibel kan. Deze combinatie maakt een goede sturing noodzakelijk.

De toenemende vraag naar diensten vanuit team Informatie vraagt om versterking van proces- en projectmatig werken. Daarnaast is een meerjarenperspectief nodig om de gevraagde inzet efficiënt te kunnen uitvoeren.

Voor een succesvolle digitale transformatie is het adoptievermogen van de organisatie inmiddels de belangrijkste randvoorwaarde geworden. Dit zal de komende jaren ook aandacht krijgen.

Kaderstellende beleidsnota’s:

  • Collegeprogramma
  • Informatiebeleid 2023-2026
  • Herzien Informatiebeveiligings beleid 2023
  • Visie-document ‘Geo op de Kaart’ 2019

Wat willen wij bereiken

  • Vanuit de opdracht van de vakteams werken aan een meerjarenperspectief op digitalisering van diensten, producten en manier van werken.
  • Vanuit dat perspectief gecontroleerd veranderingen en innovaties ontwerpen, plannen en uitvoeren.
  • We hanteren een standaard werkwijze om te komen van vraag tot implementatie, we sluiten aan bij de afgesproken manier van projectmatig werken.
  • We professionaliseren de interne processen.
  • We zetten projectmatig in op een kwaliteitsverbetering van zaakgericht werken.
  • We ondersteunen de teams in een structurele aanpak om de managementinformatie te verbeteren.
  • Een professionelere meer proces gestuurde beheerorganisatie.

Wat willen wij ervoor doen

  • Versterken van het eigenaarschap van de vakteams om vanuit de dienstverleningsvisie de juiste keuzes te maken over wat te gaan doen.
  • Helpen vertalen van de meerjarige IV-routekaarten per domein naar de teamplannen.
  • Project portfoliomanagement inzetten in combinatie met een procesmatige aanpak om tot vernieuwing te komen.
  • Het (ondersteunen van) zaakgericht werken en procesmatig werken integreren, zodat het kan leiden tot een steeds efficiëntere transparante (in lijn met de Woo) en doelmatige dienstverlening.
  • Een lange termijn visie op de (architectuur van de) informatievoorziening ontwikkelen.
  • Ondersteuning op werken met data zichtbaar maken.
  • De basis veilig en op orde houden door een actueel en voorspelbaar releasebeleid.
  • Investeren in de security-organisatie om de toenemende dreigingen aan te kunnen. We moeten steeds meer en structureler aandacht aan veiligheid besteden, zoals monitoring, trendanalyse en preventieve kwetsbaarheidsonderzoeken.
  • Daar waar van toegevoegde waarde aansluiten bij landelijke of regionale initiatieven die op korte termijn (bv aanbestedingen van de VNG) of op langere termijn (bv Common Ground) kostenverlagend en kwaliteit verhogend kunnen werken.

Trends en ontwikkelingen
Binnen het gemeentelijk domein zien we momenteel een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen:

  • Wetgeving op het gebied van digitalisering volgt elkaar snel op. Overzicht houden, gezamenlijk prioriteiten stellen en samenhang bewaken blijft een beroep doen op de organisatie.
  • De data gedreven overheid: Data (en de daaruit afgeleide informatie) gaat een steeds grotere rol spelen bij gemeenten om
    • gefundeerde beleidsbeslissing te kunnen nemen;
    • slimme beleidskeuzes te kunnen maken;
    • dienstverlening te optimaliseren;
    • kosten te kunnen besparen.
  • Naast robotisering is nu ook sensortechnologie één van de innovatieve mogelijkheden van digitalisering waar we naar kijken. De mogelijkheden van toepassing zijn er zeker, de manier om dit structureel in de organisatie in te bedden vraagt een visie en soms een omslag in de organisatie.
  • Een nieuwe balans tussen thuiswerken en op kantoor werken is ontstaan. Komend jaar zal de migratie naar de nieuwe huisvesting aandacht vragen van met name Automatisering.
  • Cyber-security: gemeenten zijn en blijven een prominent doelwit voor cybercriminelen. Onze processen zijn ook zeer divers, dat blijft vragen om alertheid en continu inspelen op nieuwe technische mogelijkheden We kijken zowel naar techniek als naar onze manier van werken, en doen dat samen met de CISO en overige betrokken collega's. Ook in 2025 kunnen we profiteren van de resultaten van diverse audits die we op dit gebied in 2024 uitvoeren.
  • Common Ground: het concept is goed, de uitvoering weerbarstig. We blijven werken aan wegen om deel te nemen en een bijdrage te leveren.
  • De ontwikkelingen met betrekking tot SaaS (Software as a Service) gaat onverminderd door en stelt eisen aan het leveranciersmanagement. De gevolgen hiervan moeten gekwantificeerd worden.

(Keten-)Samenwerking: de gemeente is geen op zichzelf staande entiteit maar maakt deel uit van een veel grotere (informatie-)samenleving. Dat vergt technieken om elkaar te kunnen vinden en met elkaar te kunnen verbinden. Meer verbindingen betekent meer complexiteit en meer organisatie. De uitdaging wordt dat zo slim mogelijk te doen en de risico's zo klein mogelijk te houden.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2024 16:50:18 met de export van 09/24/2024 16:45:48