Juridische zaken (JZ) bewaakt structureel de juridische kwaliteit van gemeentelijke producten. JZ is in dat kader adviseur voor de teams, het college, de burgemeester, de directie en de griffie. Daarnaast heeft JZ specifieke taken zoals:
- secretariaat van de commissie bezwaarschriften
- klachtencoördinatie
- behandelen verzoeken in het kader van de Wet open overheid (Woo) en de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who)
- bijhouden mandaatregeling en mandaatoverzicht
- opstellen algemeen privacybeleid en adviseren op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming en Wet politiegegevens
Kaderstellende beleidsnota’s
- Verordening commissie bezwaarschriften
- Klachtenregeling
Wat willen wij bereiken
Wij willen een goede juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten realiseren.
Wat willen we er voor doen
- Zicht hebben op wat er speelt
In het kader van juridische kwaliteitszorg willen wij zicht hebben op wat er speelt in de organisatie en meedenken in oplossingen. Dit doen wij onder andere via de commissie bezwaarschriften en via het juridisch adviseurschap, waarmee we veel informatie krijgen over wat er speelt in de organisatie.
- Gebruik maken van legal audit
Wij willen, als daar aanleiding toe is, periodiek ook een zogenaamde legal audit (in de vorm van een afstudeeronderzoek) laten doen naar een bepaald juridisch onderwerp in de organisatie.
Trends en ontwikkelingen
- Privacy beheer
De gemeentelijke organisatie voert taken uit op een breed gebied. Bij deze werkzaamheden worden persoonsgegevens verwerkt. Daarbij is er sprake van veranderende technische ontwikkelingen, zoals digitaliseren en nieuwe applicaties. Het betekent ook dat de inhoud en omvang van de bijbehorende functies (Privacy-beheerder en FG) mee ontwikkeld moeten worden. In 2025 zal dit verder onderzocht worden.
- Rekenkameronderzoek
De aanbevelingen vanuit het rekenkameronderzoek en onderzoeksrapport ‘Bezwaren in De Fryske Marren’ zorgen deels voor aanpassingen in het werkproces die in 2025 ingevoerd kunnen worden.